Blivande Högskolestudent

Trodde man skulle få lite lugn och ro jag innan studierna börjar 18 Januari. Men så är icke fallet. De ska tydligen börjas redan nu. Unde mina år på skolan så ska jag skriva en sk yrkesdagbok, fråga mig inte varför för de vet ja inte. Nu innan har jag fått lite frågor som jag ska svara på:
  • Varför vill du bli lärare?
  • Varför valde du Högskolan i Borås?
  • Vilka minnen har du från din egen tid i förskolan och grundskolan?
  • Vilka slags pedagoger har du mött? Välj ut någon av de pedagoger du mött som du minns som en bra pedagog. Välj även ut någon av pedagogerna du minns som en dålig pedagog. Fundera över och beskriv varför du tyckte att han/hon var en bra respektive dålig. Hur vill du beskriva likheter och skillnader mellan pedagogerna? Hur har dessa möten påverkat ditt yrkesval?
Ojojoj hur ska man kunna minnas allt de där och formulera ska vi inte tala om! De enda jag kommer ihåg är att de fanns en dagisfröken jag inte tålde som hette Åsa. Jag kom alltid först till dagis och var de hon som öppnade så satte jag mig å grät i hörsoffan till nåt annat barn kom. Hon kläckte ägg i huvudet på mig också. De tyckte hon var roligt när vi skulle baka. De gjorde lite ont kan jag säga! De andra jag kommer ihåg att på samlingarna ibland så lnöt de ihop mina strumpbyxor vid fötterna så jag skulle sitta still. Täck om de här sakerna skulle ske idag vilka rubriker de skulle få. Men de är de enda jag kommer ihåg från min dagistid, just dom två händelserna.
Aja de ska bli intressant och se hur jag får ihop de där.
De ska även läsas böcker innan de startar. Även där lite frågeställningar. Herre gud va har jag gett mig in på!!!

Jag ska då läsa Att fånga lärarens arbete. Bilder av verksamhetsarbete i förskola och skola. Samt Svinalängorna.Till den boken ska de funderas och reflekteras till det första studiegrupps mötet. Även det ska skriva i den så kallade Yrkesdagboken... Va fan e de... ska man bara ta ett block å skriva i så blir de en sån eller vadå???
De jag sk fundera och reflektera över är:
  • Klsstilhörighet
  • Genus (va de betyder har jag ingen aning om!)
  • Utanförskap
  • Barndomsbegreppet
  • Relation mellan barn och vuxen
  • Makt
Va har jag gett mig in på de e frågan de. Men de blir nog bättre när man vet hur man ska göra, eller???
Åh dom ser så roliga ut.. Vill läsa båda två i sträck NU!!!!!!!

Not..


Kommentarer
Postat av: källe

åh fy fan! vad har du gett dej in på?! nä du, gör som jag, ge fan i att utbilda dej och fortsätt vänta på den okända, men snuskigt rika släktingen som efter sin död skänker alla pengarna till dej! själv känner jag på mej att det snart kommer hända mej faktiskt! inte långt kvar nu..!

2009-12-18 @ 13:32:11
Postat av: Anonym

Svinalängorna är asbra! Den kan du få låna av mig om du inte redan har köpt den....Lycka till KRAM

Sara

2009-12-18 @ 13:53:34
Postat av: Helena

Sara: Har precis köpt den har den här hemma i soffan, men har inte öppnat den än :) Köpte den för 20kr,.,

2009-12-18 @ 15:18:24
Postat av: Jennie

Alltså jag kan ju komma på minst två lärare som du inte gillade på högstadiet också, varav en du säkerligen kan komma på bra argument på varför hon inte var bra. Nu minns jag inte hennes namn, men hon bild och form läraren du vet som kladdade på allas bilder och du var så förbannad på det och lät din röst höras så starkt att du blev tilldelad en tvåa i betyg. Sedan förstås Engelska Marianne!



Bra lärare, SO Erik minns jag ju, ha ha, vilken fars egentligen! Och Kerstin på gymnasiet...

2009-12-20 @ 20:00:46
URL: http://365dagartills30.bloggplatsen.se/
Postat av: Jennie igen

Och genus betyder ju i princip manliga och kvinnliga könsroller, det är nog det du ska kika på. Jämställdhet är ju i ropet på högskolan!!!

2009-12-20 @ 20:03:20
URL: http://365dagartills30.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0